Appelez-nous au +1-555-555-555

Wie ben ik


Ik ben François Mollu, preventieadviseur niv. 1 met een jarenlange ervaring in zowel kleine en middelgrote bedrijven alsmede openbare instellingen met meer dan 1000 personeelsleden. Daarnaast treed ik ook op als gerechtsdeskundige bij ongevalsonderzoeken en milieudelicten, dit steeds op aanduiding door het Openbare Ministerie, Parketten en Procureurs Generaals alsmede FOD WASO.


Met beide voeten in de praktijk en een rijke theoretische achtergrond vul ik efficiënt en effectief de wettelijke vereisten in die worden opgelegd. Tegelijk bied ik een integraal welzijnsbeleid aan voor uw medewerkers, op maat van hen en in samenspraak met de personeelsdienst/HR van uw bedrijf. 

Hoe kan ik uw bedrijf concreet van dienst zijn? 


Heel vaak ontstaan vragen binnen de directie of op de werkvloer over werkomstandigheden, worden welzijnsevaluaties gevraagd of worden arbeidsmiddelen in gebruik genomen. Specialistische rapportering komt ook om de hoek kijken. Dit alles regelt de welzijnswet en de Codex Welzijn. Een structurele aanpak is dan vereist.

Ik ben dan uw sleutelfiguur om samen met de directie en werknemers een welzijnsbeleid op te zetten.


Essentieel is het opsporen en bestrijden van gevaar. Hiervoor zet ik risicoanalyses op volgens de standaarden en adviseer ik mee de geknipte preventiemaatregelen. Hierbij wordt altijd samengewerkt met de hiërarchische lijn en de werknemers zelf. Het resultaat zijn informatie campagnes en adviezen op maat over veiligheid, gezondheid en welbevinden binnen hun teams.


Ook indienststellingsverslagen en veiligheidinstructiekaarten worden door mij tot een succesvolle uitkomst begeleid, zodat uw medewerkers veilig en wettelijk correct hun taken kunnen uitvoeren.

Vanuit mijn brede achtergrond en netwerk, adviseer ik ook voor u moeilijke aankoopprocessen vanuit welzijn en milieucontext. 

Heeft uw bedrijf al een beleid en actieplan tegen arbeidsongevallen? Vanuit mijn ervaring voer ik voor u ongevalsanalyses uit, benchmark ik en werk ik samen met uw werknemers preventiemaatregelen uit. Dit doe ik vanuit een actuele kijk en voeling die ik heb via sectororganisaties zoals o.a. Prebes.


In deze was ik 6 jaar Voorzitter voor de regio Vlaams-Brabant en Brussel.

Bij rondgangen in uw bedrijf zorg ik voor een gecoördineerde aanpak en een nauwkeurige rapportage. Dat geldt evenzeer voor op maat gevraagde arbeidsplaatsbezoeken en functierisicoanalyses.


Als preventieadviseur arbeidsveiligheid werk ik nauw samen samen met collega’s die instaan voor psychosociale aspecten, arbeidshygiëne, ergonomie en arbeidsgeneeskunde. Doel is om elk advies van deze collega’s te integreren en af te stemmen op maat van uw bedrijf en werknemers.

Concreet : mijn opdracht als preventieadviseur bij geschillen


Werken met derden en occasionele opdrachten

Elk bedrijf werkt met dienstverleners of aannemers om werken te komen uitvoeren. In dit geval werkt u met derden of valt u zelfs onder het KB tijdelijke en mobiele bouwplaatsen. Als werkgever moet u voldoen aan verschillende zaken zoals de informatieplicht en controle op diegene die bij u werken of een dienst komen verlenen. Voldoet u hieraan niet, dan kan u aansprakelijk gesteld worden als iets fout gaat. 


Mijn ervaring als facility-manager en PA leren me u hierbij op een wettelijk correcte wijze bij te staan. Hierbij vertrek ik van een degelijk onderzoek bij het aankoopproces, begeleid ik u bij de aanstelling en de start van de uitvoering. Een reeks van beschikbare standaarddocumenten wordt hiervoor gebruikt, ook bij de toolbox-meetings kan ik u adviseren bij de aanstelling van een veiligheidscoördinator ontwerp. Als u dat wil kan ik de brug zijn tussen u als opdrachtgever en deze coördinator.

Opzetten van een dynamisch risicobeheerssysteem (DRBS)

Maatschappelijk verantwoord ondernemen laat bedrijven systemisch kijken naar risico’s en opportuniteiten. Dat geldt ook voor welzijn: Vaak zijn ongevallen te wijten aan meer dan individuele fouten of mankementen, vaak veranderen omgevingsfactoren in het bedrijf.


Samen met uw managementteam bekijken we wat nodig is om vanuit een breed perspectief te kunnen kijken naar de beheersing van kritische processen, zetten we samen stappen naar gedigitaliseerde en zo mogelijk geautomatiseerde processen. Streven we naar een DRBS en doen dit op een gestructureerde en methodische wijze.
De bonus is hierbij een managementsdashboard waarbij met 1 blik zaken duidelijk worden en efficiëntie.

Voorbeeld →

Globaal preventieplan en jaaractieplan

Alle acties worden samengebracht in enkele strategisch wettelijk verplichte documenten, het GPP en het JAP. Als ervaren PA begeleid ik u en uw werknemers om prioritaire doelstellingen te definiëren, om middelen en aanpak te concretiseren en verantwoordelijkheden correct vast te leggen.

Communicatie en sensibilisatie

Vanuit mijn ervaring en kennis help ik u gerichte en algemene communicatiecampagnes te realiseren binnen het bedrijf.

24/7 beschikbaarheid 

Normaliter enkel tijdens de kantooruren maar ingeval van urgentie is het steeds mogelijk mij te contacteren via GSM en/of e-mail.

Share by: